27 Ogos 2010

Jaja & Din

novel ni dah lama haku cari
sbb masa blogwalking..(ntah x hinggat blog mana)
ada 2 3 blog yg haku singgah dok citer pasal novel ni
mengelupur haku nak simpan duit nak rembat novel ni
biasa haku cari novel kat jalan TAR jerk..
tanyer la akak pembantu kedai tuh..

a : akak buku jaja n din ada tak
k : owhh..jaja n din..mmg ramai yg cari buku ni..
best cerita ni..nasib adik baik tinggal 1 jer lg..
a : amboi..yer ker...ada less tak kak..
(lantak lah dia nk kata apa aku nk less jugak)
citer ni kisah c jaja yg suruh mak ayah dia meminang 1 ustaz nih nak buat
jadi husband...gila best..penghujung citer ni sebiji mcm citer
melayu yg hot kat TV3 tuh..NUR KASIH..
dlm novel nih jugak banyak d selitkan kisah para rasul,..
isteri2 nabi..
sbb setiap kali din nak tidor dia akan citerkan kisah2 tersebut
buat jaja..so sweet...
rasa2 novel ni mcm citer betul2 terjadi jerk..
kalau nk tahu selanjutnyer beli ler...
nampak cover luar mcm novel remajakan..
tp isinyer mantop...hehehhe

p/s : abaikan ajer c oyen tuh..haku nak amik pic novel tuh..dia sibuk nak interprem

26 Ogos 2010

Sudah Sampai dgn selamatnyer...

(abaikan meja s'org draftpersons)

2 hari lepas terima parcel dr luar negara
aku x tunggu sgt abg posmen yg hantar parcel ni
sbb mengikut kata pengirim paling lewat 10 - 14 hari
baru dpt..tgk2 x sampai pun 10 hr..
d sbbkan aku bg alamat opis...so hari tuh..bos haku yg bawak naik
parcel ni...segan gak...TQ bos..
tadaaa....3 jenis pattern buat beg..
dah lama haku idam2kan
dah lama haku kompul duit...
dapat gak..
diapers bag
sling beg
lappy bag

harap2 dpt la haku buat semua projk2 ni
boleh jahit sebelom ni dari google..
tp nak jugak yg cangginih

22 Ogos 2010

TAG dari blogger ....impianalaman...

weeha...1st time dpt tag
selalu tgk n baca kat blog org jerk..
jom jawab tag ni..

1. Nama Penuh

DAYANG SUHANA (pitam)
Suhana binti Alias...mengikut citer abah haku dulu..aku lahir
masa citer ni tgh hot..lakonan rubiah suparman jadi nurse..hehehe

2. Negeri dilahirkan

PERAK DARUL RIDZUAN
daerah manjung...kawasan sitiawan..
kg.pasir panjang laut..

3. Warna kegemaran

Kuning....sbb rasa ceria jerk..

4. Hobi masa lapang

dulu2 suka melukis..lama2 jadi menjahit lak..
membaca yer jugak..ermmm x dak yang betul2 tumpuan la
sejak kawin nih..hehehe

5. Bunga kesukaan

MATAHARI sbb warna kuning
n...TULIP...sbb cute..

6. Suka join giveaway @ contest

Suka..suka..suka...tp setakat ni baru berapa kali jerk join
x sempat nak blogwalking..
tp masa 1st time join terus dpt habuan..

7. Berapa lama dah berblog

1 tahun 3 bulan rasanyer...(skrg dah jarang2 update)

8. Novel macamana anda suka baca

masa zaman bujang a.k.a remaja...yg jalan cerita remaja jerk lah
sekarang dah suka yg konflik2 rumahtangga...
cintan cintun pun suka....:)

wokey...siap 8 soklan...
tp sebenarnyer 10 soklan..yg 2 lagi tuh link blog n jadi follower
blog tuh..dah settle dah.

sekian dahulu...harap2 puas hati erk..

ROH DI BULAN RAMADHAN

semalam haku ada terima 1 e-mail
dr member lama tentang roh2 di bulan mulia ni.

Pagi tadi sempena hari Jumaat bulan Ramadhan yang mulia ini, aku menghadiri
majlis ilmu yang membincangkan tentang amalan di bulan Ramadhan. Satu
perkara yang menarik perhatian aku tadi, ustaz penceramah bercerita tentang
keadaan roh di bulan Ramadhan. Menurut satu hadith Rasulullah.. (maaf aku
tak sempat catat perawi hadith ini).. menceritakan apabila tiba bulan
Ramadhan, semua roh berkumpul di Luh Mahfuz memohon kepada Allah S.W.T untuk
kembali ke bumi.

Ada roh yang dibenarkan pulang ke bumi dan ada yang tidak
dibenarkan.Roh yang dibenarkan pulang adalah kerana amalan baik mereka
semasa hayat mereka ataupun ada penjamin-penjamin yang mendoakan mereka.
Manakala roh-roh yang tidak dibenarkan pulang disebabkan kesalahan mereka
semasa hayat mereka akan terus di penjara di Luh Mahfuz.

Apabila roh dibenarkan pulang, perkara pertama yang mereka lakukan adalah
pergi ke tanah perkuburan untuk melihat jasad mereka. Kemudian mereka akan
pergi ke rumah anak2 mereka, orang yang mendapat harta pusaka mereka dan ke
rumah orang yang mendoakan mereka dengan harapan orang yang mereka lawati
itu memberi hadiah untuk bekalan mereka.Perkara ini akan berlarutan
sehinggala tibanya Hari Raya Aidilfitri. Pada saat ini mereka akan
mengucapkan selamat tinggal kepada jasad dan pulang semula ke Luh Mahfuz
dengan bekalan yang diberikan oleh mereka2 yang masih hidup.

Di sini ustaz memberitahu hikmah adanya alam kubur. Alam kubur membuktikan
bahawa Allah itu Maha Penyayang. Orang yang melakukan kesalahan semasa
hayatnya boleh dibantu dengan doa orang2 yang masih hidup. Alangkah
bahagianya jika seseorang yang telah meninggal dunia masih mendapat bekalan
dari orang-orang yang masih hidup.

Oleh itu wahai sahabatku, jangan biarkan orang-orang yang kita sayang, yang
mengadap Allah terlebih dulu daripada kita sepi tanpa doa dan sedekah
daripada kita. Sesungguhnya apabila mati seseorang anak adam itu, terputus ia semua hal kecuali 3 perkara iaitu doa anak2 yang soleh, ilmu yang
bermanfaat dan sedekah amal jariah.

ermm...ada 1 hari aritu 2hr sebelom bulan poser
haku bermimpi ttg seorang bapa saudara
aku sendri...dia telah meninggal beberapa tahun lepas..

dia mmg rapat ngan family haku sepanjang hayatnyer..
ntah la naper dia dtg dlm mimpi haku
aritu...lepas sedar tuh.waktu subuh dah masuk
haku pun citer pada mak

a: mak...na mimpi abg pon lah..dia dtg umah kita
tp x nak masuk umah..muka dia x berubah pun..

m: kamo dulu rapat ngan dia...ker kamo dah lama x ingt ker dia..
dah teringat ni sedekah la apa yg patot....

dulu haku selalu termimpi2 kedua2 opah haku yg telah meninggal...itu jugak yg
mak haku akan ulang..."kamoo dah lupa kat deme(diaorg)ler tuh"

dulu masa hayat opah haku, aku la yg basuh berak kencing dia
sampai meninggal...sbb mak haku yg bela opah...

teringat kenangan lama...zaman2 sekolah...

al-fatihah utk muslimin muslimat yg telah pergi


RAMADHAN 2010 / 1431 H


kejapnyer masa berlalu,
ramadhan muncul lg.
al-hamdulillah
dpat lg bernyawa pada ramadhan ini,

semoga ramadhan kali ini
lebih bermakna buat anda semua