31 Julai 2009

angin malas melanda....

2 3 hari ni angin malas kencang melanda haku...naper la tetiba jadi cangini....uikkkk...banyak benda x siap lagi ni...jahit manik ada 2 pasang baju x siap lagi...member punyer nak sebelom poser ni...tempahan gelang kristal x siap lagi...batu pun blom beli lagi....
ahad ni hada kelas lagi...next week ada family day opis hubby lagi...arrrggghhhhh...bila cakap ngan suami paling kuat dia soh haku tido....'x larat tido la'......walaaaaa....sonang yo cakap...haku kalo dapt tido....mau sampai ptg...



30 Julai 2009

My Scoot...nak kene jual....

Pedih hulu hati rasanyer...minggu lepas suami cakap nak jual haku punyer skuter merah tu....marah jugak la...mmg la c 'merah' dah mula tunjuk yg dia tu x sihat...maklumlah..dah 5 - 6 tahun hidup...adat la kan..

sayang la wehhh...haku beli pakai duit haku sendri...lepas haku accident pakai motor office haku terus beli scoot ni..sbb senang simpan beg dlm seat...lahabau nyer peragut...patah tangan haku..turun saham haku masa tu..hehehe

mmg suami haku pakai scoot haku, lepas 2 biji/kali motor 125z dia lesap dek penyamun....mula2 jual mahal..scoot x laju..scoot tuk siar2 kat pantai boleh la...eleh....dulu..lepas tu scoot tu la yg abg perah nak g memana...lenjan bagai..
mmg pun scoot tu haku x penah bawak laju..g keje..balik keje jer..g dating ker..merayau kl ker haku naik tren...masa bujang dulu la...sayanggggg merah..
penah masa bujang...masa duk umah flat...2 3 bulan sebelom kawen...selalu la parking scoot depan umah 1 makcik ni...selalu la sembang2...penah 1 masa 'merah' lepak umah suami haku masa tu merangkap tunang la...makcik ni pelik sbb x nampak haku..sbb kalo 'merah' x dak...haku jarang la lalu umah makcik tu..dia pun tanyer mmber bujang haku..."eh mana budak yg pakai vespa merah tu"..hello makcik...scooter la..vespa lak...mmber haku tu plak pakat gelak..
ni vespa makcik....ker makcik tu terkenang zaman muda2 dia...pakcik ajak naik vespa yer............
makcikkkkkkkkkk.....scooter.......sib baik dia x kata pasola doo...haku doremi dia..lawak gak la masa tu..makcik tu pun jenis blurrr...kekadang haku tanyer lain dia jawap lain..selalu tegur dia sbb 'merah'haku selamat depan umah dia..heheheheh
masa haku kawen...tengah dok sanding tu..haku terperasan makcik blurr ni...masa sanding kat umah suami haku la...masa dok salam tu dia x perasan haku..mungkin sbb haku pakai make up..tanyer mak mentua haku...laaaaaa....kawan lama mak mentua...ada bau2 sedara jugak rasanyer...keciknyer donia..
lepas kawen..'merah' jadi klorga d umah mentua....haku nak amik dr pak mentua x sampai hati..tp haku x sanggup tgk 'merah' kene buli masa dia dok umah tu...penah satu masa haku tgk akak ipar haku naik ngan laki dia+ 2 org anak dia....rasa nak jerit jer....
menitis ayor mata pun penah...anak2 buah suami haku suka cabut no pendaftaran ...pakai stiker kat depan..kekadang ada stiker lain yg diaorg tampal..puaka tul...
sampai 1 masa haku merayu pd suami suh amik 'merah'..tp mmg kene amik pun sbb tempat keje haku dah x satu jalan ngan suami haku..so dia naik 'merah'...haku naik kete...selamat...haku cuci merah......

tapi yg buat haku happy....semalam suami haku balik keje dia kata..kedai motor nak beli 'merah' pada rege RM500 jer...so x jadi nak jual merah...lepas tu dia nak repair 'merah' kasi shannntikkk sikit suh haku pakai..dia nak beli motor baruuuuuu...x kesah la..janji abg bayor...merahh ko jgn meragam lagi yer,....
race pakai scoot pun boley...

28 Julai 2009

Makan2 anjuran Yong....adik beradik

haku balik kg hari rabu....hari sabtu kakak haku dr bangi pun nak balik kg so...my suami pun join skali...so sumer dah hada..akak haku yg sulong buat makan2 kat umah dia...asalnyer nak steambot jer...last2 makin banyak lak menu yg suami dia buat...kitaorg on jer...BIL terus g pangkor cari seafood..spesel tu.....ada ketam 7 kilo,ikan terubuk..ikan termenung...sotong tah berapa kilo.....pencuci mulut durian + tembikai..
ni tukang bakar syif ke-2..yg 1st tadi abg haku + my hubby+ haku+BIL...dah amik tempat melantakkkkkkkkkk.....mana boleh siap bakar jew diorg rembat....

port haku wit my hubby....abaikan muka berminyak tu...makan nyer pasal..makcik haku tu makan steamboat...udang hada tp buat perasa kuah steam tu sbb udang bela..udang laut out of service
ni port abg haku ngan wife dia..tu anak dia farish irfan 1 th 8 bulan...haku kawen dulu dr diaorg...
port budak2....cicah sos jer...sebb air asam pedas sikit...
ni lala masak tumis jew...ermmmm....tu la..kalo balik kg kalo diet mmg terliur la.....makan..makan..makan....borak...borak.......esok balik kl.....akan merindui kampung lagi...bye mak...

Air Asam...

hokay kalu kita makan makanan laut @ ikan bakar...tentu bergantung pada pencicah nyer kan..meh blajor ...air asam ..air tgn mak haku...bahan2....bawang besar+ tomato+cili merah+cili padi....istimewa belacan ...gula secukup rasa....air asam....jgn lupa...


bawang besar hiris...tomato separuh hiris separuh akan di kisar...cili merah pun hiris...separuh..kisar..

bahan yang kisar..tomato+cili merah+cili padi+belacan...dikisar bersama air asam jawa...lepas kisar tuang pada bahan yg di hiris tadi...kemudia rasa la...kalo x msam tambah gula...siapppp


gambo yg dah siap x sempat amik sebb dah kene masuk syif...membakar ....selamat mencuba....

Pajeri Nenas...Kuah coklat....

ermmm..kalu haku balik kg...mesti mak masakkan makanan kegemaran haku...teringat masa kecik2 haku x tahu nama masakan ni..haku panggil kuah coklat jer..so balik kali ni haku nekad nak blajo masak..hehehe...mak siap perli lagi..."dulu suh blajo ada org tu kata boleh beli jer"........
sekali beli x sama mcm mak masak...(padan muka haku)
meh la...sapa nak blajor..special resepi..turun temurun...x dak rahsia dah ni..mcm biasa bahan2 tuk tumis...halia+bawang putih +bawang Merah.....tuk kisar pun sama juga..amik dlm 6 ulas bwg putih+6 ulas bwg merah +1/2 inch halia
bahan kisar kering pula....Jintan halus + jintan kasar + 1 batg kulit kayu manis+ bunga cengkih dlm 4 kuntum+ bunga lawang dlm 2 Kelopak....kisar halus....sementara tu nenas kena la rebus sekejap tuk hilangkan masam...kalo haku suka terung dr nenas ni
kerisik + serbuk kari daging...kerisik dlm 3 sudu tuk 1 peket serbuk kari tu.............

lepas tu campur semua bahan2 kisar tadi...Tambah udang kering sedikit...............gaul sebati........

tumis bahan2 penumis tadi sehingga garing....baru masuk bahan yg dah kisar + gaul tadi...goreng hingga masak...dah agak2 pecah minyakkkkkk...baru masuk santan....garam + gula secukup rasa....baru masuk nenas....
tadaaaaa.....siap..rasa mcm boleh buat sendri jer...ni mak haku buat..haku amik gambo hehehehe.....haku + nasi 2 kali..hanya kuah ni + sambal belacan + buah peria...waaalaaaaaaaaaaa.mak haku geleng pala....

Pulut Durian...

kat kg punyer la payah nak on9...line haku yg kureng...so sbgai alasan pinjam phone abah call member..hehehehe...nak hupdet pun tunggu balik kl dulu ni...ha ni lagi satu makanan org kg...pulut kukus + durian+ santan....
family haku suka haku jer yang kureng sikit..sbb x suka santan x masak tu....so haku pulun durian jer...

27 Julai 2009

Bunga Daun Getah...anjuran R.I.S.D.A

masa kat kampung,RISDA ada menganjurkan satu kursus..(kira kursus jer la...) gubahan dr daun getah...aku dapat tau pun dr bekas guru sekolah haku...dia jadi pengerusi masa kursus ni...dia ingat kat haku sbb aku penah buat gubahan bunga pahar dr buah pinang tuk majlis anak dia dulu..so dia mahu haku dapt ilmu ni sambil2 dpt jadi sumber pendapatan..mudah-mudahan la...
ni jer gambo yg sempat haku snap..sbb nak tumpu kan pada penerangan..antara peserta..kebanyakkan org dah berumur la..
sepatutnyer ada d tunjukkan demo cara merendam daun ni...tp masa x sempat...so pengajar tu kasi teori sahaja cara2 perendaman daun getah ni.Seeloknyer daun getah yg masih muda jika tidak ianya akan hacur...
rendam sehingga jadi mcm ni...tinggal ira daun jer...ira ker tulang...haku pun lupa...hehehhe...bila dah jadi mcm ni...boleh buat gubahan bunga pahar...penanda buku dan lain2...
masa hari tu ada belajar buat penanda buku dr bunga hidup...caranyer senang sgt...cari bunga kegemaran yg ada d sekeliling umah...lapik dlm surat khabar...lepas tu 'iron' sampai kering...cukup kering
lepas tu gam pada daun getah tadi..kemudian laminate mcm laminate lesen tu...jadi la penanda buku...tp bunga tu mesti kering jika tidak akan jadi x cantik bila laminate
yang ni nak buat bunga tulip...senang jer lipat2 jer..gambo tu gubahan bunga pahar n hiasan dinding haku x semapt nak snap..sori..kalo ada haku upload kemudian...
yang paling best semua peserta dapat elaun..heehhehe

Balik Kampung......22 julai

Lama rasanyer haku x balik kg...last balik 1 Mei tu ari...masa bujang dulu sebulan 2 kali haku mesti nak balik..bila dah kawen jarang2 haku balik..naper erk??...
haku balik sorang jer dgn izin..ada hal kat kg esok...balik pun naik bas..huhuu lama x balik naik bas...relax jugk sbb bas x penuh adalah dlm 10 org je...

sampai pun dah ptg....lama rasa x borak ngan mak haku...macam2 kitaorg borak,paling banyak pasal adik haku yg bongsu tu....degil selalu buat mak haku susah hati...sayu plak rasa hati haku...sejak kawen haku jarang sekali borak ngan mak mcm ni...

mlm tu abah belanja haku ngan mak makan kat kedai depan umah haku..kira sedara la jugak....biasa la..kat kampung mana ada org pompuan nak makan kat kedai kopi...kat pekan ada la..kalo kat kampung rasa janggal...apa lagi kecoh la...hahahaha...kg la katakan.

gambor kawen mak n abah
(bak kata akak haku..aku kawen pun x pakai gaun)

mlm tu haku tido ngan mak ......heheheh lama dah x tido ngan mak....teringat zaman lama...hehehehe..terasa tul masa berlalu....makin tua mak abah haku..x terbalas jasa mak abah haku.....alamak emo tul haku kalo tgk muka mak abah haku...bergenang ayor mata haku...ntah la...

ikutkan hati nak jer haku balik cari keje kat sana...dah boring dok kl ni...tp apa nak buat syurga di telapak kaki suami...penah gak tanyer suami boleh ker kalo saya keje kat kg abng kat kl...lama dia memikir...last2 dia tanyer haku balik na boleh ker...apa daaaa.....kelat jer muka dia..hhahahhaha..

"Tanda 100 hari menjelang meninggal "....

Ini adalah tanda pertama dari ALLAH SWT kepada hambanya dan hanya akan di sadari oleh mereka yang dikehendakinya. …..Walau bagaimanapun semua orang islam akan mendapat tanda ini hanya saja mereka menyadari atau tidak…..

Tanda ini akan berlaku lazimnya selepas waktu ashar, seluruh tubuh yaitu dari ujung rambut hingga ke ujung kaki akan mengalami getaran atau seakan-akan menggigil, contohnya seperti daging lembu yang baru saja disembelih dimana jika diperhatikan dengan teliti, kita akan mendapati daging tersebut seakan -akan bergetar…. .. Tanda ini rasanya nikmat dan bagi mereka yang sadar dan berdetik dihati bahwa mungkin ini adalah tanda mati, maka getaran ini akan berhenti dan hilang setelah kita sadar akan kehadiran tanda ini.Bagi mereka yang tidak diberi kesadaran atau mereka yang hanyut dengan kenikmatan tanpa memikirkan soal kematian, tanda ini akan lenyap begitu saja tanpa sembarang manfaat… Bagi yang sadar dengan kehadiran tanda ini, maka ini adalah peluang terbaik untuk memanfaatkan masa yang ada untuk mempersiapkan diri dengan amalan dan urusan yang akan dibawa atau ditinggalkan sesudah mati.

"Tanda 40 hari ” Tanda ini juga akan berlaku sesudah waktu ashar, bahagian pusat kita akan berdenyut-denyut pada ketika ini daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pokok yang letaknya diatas arash ALLAH SWT, maka malaikat maut akan mengambil daun tersebut dan mulai membuat persediaannya ke atas kita,antaranya ialah ia akan mulai mengikuti kita sepanjang masa … Akan terjadi malaikat maut ini memperlihatkan wajahnya sekilas lalu dan jika ini terjadi, merekayang terpilih ini akan merasakan seakan-akan bingung seketika… Adapun malaikat maut ini wujudnya cuma seorang tetapi kuasanya untuk mencabut nyawa adalah bersamaan dengan jumlah nyawa yang akan dicabutnya.. …….

” Tanda 7 hari “ Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah kesaktiandimana orang sakit yang tidak makan, secara tiba-tiba ia berselera untuk makan…

” Tanda 3 hari “ Pada ketika ini akan terasa denyutan di bahagian tengah dahi kita yaitu diantara dahi kanan dan kiri,jika tanda ini dapat dikesan maka berpuasalah kita selepas itu supaya perut kita tidak mengandungibanyak najis dan ini akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti….

Ketika ini juga mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit hidungnya akan perlahan-lahan jatuh dan ini dapat dikesan jika kita melihatnya dari bahagian sisi…Telinganya akan layu dimana bagian ujungnya akan beransur-ansur masuk ke dalam…Telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan-lahan jatuh ke depan dan sukar ditegakan…

” Tanda 1 hari “ Akan berlaku sesudah ashar dimana kita akan merasakan satu denyutan di sebelah belakang yaitu di kawasan ubun-ubun dimana ini menandakan kita tidak akan sempat untuk menemui waktu ahsar keesokan harinya….

” Tanda akhir “ Akan terjadi keadaan dimana kita akan merasakan sejuk dibahagian pusat dan rasa itu akan turun kepinggang dan seterusnya akan naik ke bahagian Halkum…Ketika ini hendaklah kita terus mengucap kalimat SYAHADAT dan berdiam diri dan menantikankedatangan malaikat maut untuk menjemput kita kembali kepada ALLAH SWT yang telah menghidupkan kita dan sekarang akan mematikan pula…SESUNGGUHNYA MENGINGAT MATI ITU ADALAH BIJAK

20 Julai 2009

Kelas Jahitan Blouse

ahad lepas,semlm la haku join kelas jahit blouse tgn ballon anjuran Koleksi Ain Kasih....menarik,puas hati...dr segi tempat..tenaga pengajar...student yg datang...harga...$$$$$....yg penting sekali haku paham...x sama dgn kelas2 yg penah aku join sebelom ni..betul..bukan nak burukan cikgu2 yg lepas...kita bayar mesti la kita nak yg terbaik,setimpal dgn hapa yg kita laburkan...
ni member baru Fatihah..abaikan jurang saiz badan kami...eeeuuuuu...dah macm giant jer haku...hahaha...tgk la saiz kaki dia ngan kaki haku...huhuuuuuhhu..abaikan semua hitu..


ni antara hasil keje haku...sori gambo sebelah jer..sebelah lagi blom siap cantum.....ada mcm belon ker...ada la sesikit...sebb haku guna kain cotton..kalo kain lembut cantik jer terbentuk..haku x berani nak guna kain lembut lagi..dah mahir baru aku cuba...


ni gambo 'mak iti' berbaju tgn ballon...ni la iklan yg cikgu ain buat yg mmbuat haku terjoin kelas jahit blouse ni..menarik erk..tp 'mak iti'kan pakai hapa pun cantik
ni suasa dlm kelas...lot kedai...selesa...ni gambo haku cilok dr ain.fotopages...mahap cikgu ain..nak promote jer..apa pun haku puas hati belajo kat sana...dgn ilmu yg haku dapt...mmber baru yg haku dapat...x lupa jugak pada kak azura(azmaildani.fotopages)yg banyak mmbantu haku hari tu...

18 Julai 2009

BUKU JAHITAN...

Tadaaaaa.....buku2 ni beli dgn Kak Zila Kasim....x sabar punyer pasal...haku mintak nak amik by hand jer..malas nak tunggu pos...lagi pun aku x suka cara bdk pos tu kalo ketuk pintu umah ..mcm nak pecah...(alasan jer tu)

dlm CUCITO ni ada design baju kanak2 + dewasa..menarik siap ada pola sekali..walau lain bahasa tp gambarajah yg di sertakan mudah nak paham...

COTTON FRIEND...pun sama tp ada sedikit pola nak buat beg....ada sample kain sikit...eee bestnyer

ni plak pola2 baju remaja..blouse mcm tu la...sumer menarik..sumer ni kak zila kata dr MPH..jenuh dah haku cari d MPH..Kinokuniya pun aku dah redah..x jumpa2...
dah tau ni senang nak cari sendri..baru puas hati...tp suami haku jeling jer...mesti dia nak kata.."asyik beli buku jer...cuba buat blom lagi".....ntah la...
dulu aku suka pegi kedai cenderahati..mcm living cabin ker..x beli pun x per..just dok tgk jer..masa becinta suami haku sanggup la ekori buntut haku..dah kawin dia leh ikut tp tunggu kat luar aku sensorg jer masuk...hahaha..kekadang haku merungut jugk..