29 September 2009

Suasana Hari Raya


suasana sehari sebelom raya,suami haku ni...ni sebelom hujan lebat ni..masa hujan lebat pun tibai jugak bakar lemang..sbb x dak tanda2 hujan nak behenti..dgn kilat & guruh..kalo d kg sah2 x leh nak teruskan..bahaya..raya kat kl dulu thn ni..kalo d umah mentua mmg rendang minang lah yg utama

lepas siap sumer..berbuka..n menjamu org dtg bertakbir kat umah kitaorg pakat2 g chow kit.bukan nak beli sgt pun sajer cuci mata..syok ooo...mlm sebelom tu ke Jalan TAR..lagi la rambang mata...semua nak rembat..tp dlm dok berjaga2 tu kene tipu jugk.

al-kisahnyer terbeli kueh sepit tu..masa mintak rasa mmg tokey tu bg yg sedap rangup..bila bawak balik umah dah lemau sumer nyer..hanginnnnnnnnnnn jer..rasa nak hantar balik kat tokey tua tu..ada ka patut barg meniaga makan mcm tu..x rasa bersalah ker buat org mcm tu..
pagi raya..sebelom bemaafan..selepas bermaafan x leh tunjuk..mata sumer dah merah..menangis..baru nak cakap mintak mahap jer ayor mata dah turun..

best gak raya d kl..ramai yg kata raya d kl x best..ramai gak org raya kl..lepas tu kitaorg g beraya d pantai dalam..rumah biras kakak ipar..meriah dowh... tp hati tetap ingt kat kg halaman...
pagi raya kedua baru gerak balik perak..boleh tahan kereta x putus2 kat highway..sib baik ikut jalan bidor..dgr dkt radio jaln Kuala S'gor jam teruk x bgerak...
kalau d kg mmg meriah raya ketiga adik beradik mak balik..penuh umah..nak makan pun sampai 3 trip..tp mmg best
rumah mak haku jadi tumpuan sbb arwah opah mmg mak yg jaga..so raya dulu2 semua berkumpul kat umah mak..tu yg bestjumpa sepupu..mcm2 nak bualkan..


gambar x sempat nak amik dr kamera yg lain2 sbb raya k-4 dah kena balik kl..sbb suami kene keje raya k-5..bila dah d kg nak balik kl mmg leceh..malas jer..jalan jgn cakap la..jam teruk jugk..semua org nak cepat..

17 September 2009

Selamat Hari Raya..buat semua



Selamat Hari Raya buat semua..Semoga Syawal yg tiba membawa seribu makna buat anda semua

Ramadhan hampir melabuhkan tirai...






sayu hati bila dengar lagu raya..ntah kenapa dua tiga menjak ni dok teringat mak haku jer..naper erk...rindu yg amat sgt pada dia..mula la teringt memori raya waktu d kg..hehhe..ingat lagi minggu ke 2 poser haku balik berbuka kat kg..masa nak balik haku salam n ckp thn ni raya kl dulu yer..seperti biasa jawapan dia..mak x kisah mana ko nak beraya..janji ko laki bini x gaduh pasal nak balik mana beraya..huhuhhuu..tp jauh sudut hati dia..mesti nak bersama anak2kan..d pagi syawal..

mak selalu mcm tu..masa haku ckp nak kawen dulu pun dia tanyer..bakal mak mentua tu suka x kat ko..kalu suka jalannnnn...hehehehdia kalu boleh x mau tgk anak2 dia susah hati mahu pun d timpa susah..

haku bdoa sgt ramadhan thun depan haku sekeluarga dapat bersama lagi..walau haku tahu apa yg bakal berlaku adalah ketentuan ILAHI..mak rindu mak...

Last punyer tempahan..permintaan kakak

ini last punyer tempahan jahit manik yg terima n dah siap.Ala tempahan dr kakak kesayangan haku..ni baju tuk anak dara dia yg sorang tu..anak dara sorang dlm semua anak buah yg haku ada...yg lain sumer askar wataniah..hahaha..
baju ni beli siap kat Wisma Yakin..so kosong jer akak haku mintak haku kasi bubuh manik sikit.Ini manik haku belajar dr cikgu kelas KEMAS dulu2..dia panggil kerang..Kalau dlm internet panggil 'pyramid"...
ini baju bintik2 ni haku jahitkan tuk anak dara tu..jahitan yg ntah berapa kali cuba sejak dia kecik lagi.haku rasa yg ni paling kemas haku dpt jahit..anak dara ni mmg suka kaler pink sahaja..pengaruh ummi dia..hehehhe
ini plak baju akak haku..x tau nak kasi design hapa sbb baju tu pun dah hada sulam..
sib baik dia nak dkt tgn jer..so dlm 2 hari dah siap..kalu masuk leher mau seminggu..x penuh lagi ni..ingat nak tambah sikit lagi nampak kosong jer..

x per lagipun dia pun sama tahun ni raya umah mentua dulu di kl ni..so leh jumpa lagi..masa zaman sekolah dia lah kakak yg paling rapat ngan haku..penah 1 masa dia kene sekolah luar dr kg halaman..haku jadi rindu x keruan..masa abah nak hantar dia pun haku x mau tgk..sbb sedih sgt..hahaha...nyah haku sayang kamu...

12 September 2009

H A T I....x keruan

arrggggghhhhh!!!!!!!!...x tahu nak cakap hapa.baru amik baju raya...hasilnyer baju tu beso mcm tuk anak gajah..3 pasang lak tu...sengsaranyer nak lawan perasaan marah..meluat..rasa nak serang c penjahit tu....bak kata pujukan kakak haku..dugaan poser tu.."c penjahit tu pun penat kot"....tapi...tapi...mmg dah lama jadi pelanggan c penjahit itu..huhuhuuhuu....naper dia nak saboj haku..dah la seminggu lagi jer..




c penjahit tu mintak hantar semula..hello ingat haku x dak keje lain ker nak ulang alik ke sana..kalo umah depan umah haku boleh la..
setelah 2 hari haku monyok...suami yg prihatin haku pun memujuk nak belikan sepasang baju siap tuk haku....dia pun dah masak ngan perangai haku selagi yg tbuku d hati x di lepaskan..haku akan gelisah...dugaan tuk haku puasa thn ni..bak kata kakak cuba bayangkan org yg susah beraya..raya ker x raya..sama sajer..warrrgggahh...tul tu...haku jadi insaf.so cri baju kurung keje yg baru 2 ke 3 kali pakai sebelom behenti keje dulu.
ini pun c penjahit tu yg jahitkan..

10 September 2009

Rendang Bantut..hehehhe

Ermmm..jgn gelak memang tu la nama masakan ni...kata mak haku la..mana dapat nama tu dia x leh nak jawab sbb dia belajor dr opah haku jugak..kalau dapat ikan yg besar2 yg baru tangkap mmg best..sbb air manis dr ikan tu akan bercampur..resepi mak haku ni.meh la cuba..antara bahan2nyer..
serai dlm 3 btg tuk titik jer..perasa kot..sedikit belacan.
jintan kasar n halus...yg kasar tu jintan manis..lebihkan sikit pun x per..1 pack..blander kering(jadi serbuk la)
bawang merah dlm 5 ker 10 ulas..bawang putih x yah la..cili kering dlm 10 tangkai ( kalau nak pedas lagi + la) 10 tangkai ni sesuai tuk anak2 makan
bahan2 lain gambo x sempat nak snap...
air asam jawa dan santan...gula n garam mcm biasa secukup rasa...sedikit serbuk kunyit tuk pewarna dan daun pisang tuk alas kuali....
cara2:
cili kering + bawang merah+belacan blander bersama....lepas tu campur semua bahan tadi..jintan kisar kering + air asam jawa+ santan + serai + sedikit serbuk kunyit tuk kasi kaler kuning + ikan jaangan lupa masuk sekali + sedikit air...kacau sebati...lepas tu letak alas daun pisang tadi dlm kuali..masukan dlm bahan2 tadi
daun pisang yg bawah sekali mesti dlm 2 lapis sbb takut bocor..pasang api paling kecil..masak rendang ni kene sabar sbb api pelahan..last sekali garam n gula la...
daaaaaaa....gini la rupa nyer dlm kuali..selamat mencuba

8 September 2009

Siap Semua..lega

alhamdulillah...sumer tempahan siap pada tarikh yg d'jadualkan...tempahan ni dtg dr mmber2 lama,mmber kakak,dr mak haku..hehehe sori mak lambat sikit...dr mmber atas mmber pun hada...
sumer ni dr kristal swarovski..
ini batu china
selain tu ada special gift tuk ahli keluarga n teman yg d'ingati..brooch teratai ni..ada batu lebih kasi habis..kalo x rugi lak..beli mahal..dah la mahal kene borong lak tu..beli sebiji dua x d'layan lak..so ada lebih hadiah tuk yg d'ingati..
tuk lebih best haku bagi 'brooch anak'..jadi la sepasang...nak bg satu tu rasa mcm x lengkap..jadi mlm 2 hari lepas haku g rewang jln TAR..lepas terawih ngan mak mentua..dlm kul 12.00am mcm tu la sampai kul 2.00am..dah x larat dah..nasib baik waktu dah nak sampai kat kete tu kl d landa angin yg agak kuat..dgn tetiba jer..lepas tu hujan..
dah siap packing
esoknyer dlm kul 5.00pm pegi lagi jln TAR tu..berbuka poser ala kadar jer..lepas solat jalan lagi sampai sogo n pertama baru balik..dah balik umah baru suami ngadu sakit kaki..hehehe..dah lama x jalan2 mcm tu..sejak H1N1 tu..jarang dia hajak haku jln mcm ni..paling kuat pun bazar depan umah ni...uhuhhu..sbb dia belanja..kalu haku yg belanja dia bawak jauh sikit..hampeh

sebahgian glg tempahan yg sempat haku snap gambo..yg lain sama jer cuma lain kaler..
jam tempahan anak jiran haku....jam teratai kat bawah ni tuan nyer penah tempah satu set gelang,rantai,subang n cicin dgn kaler yg sama...best berjual beli ngan akak ni..senang citer..bayar senang..pilih kaler senang..x bayak cerewet la..kalu 10 org mcm ni senang biz haku..

gelang ni paling banyak dpt tempahan sejak bulan 5 tuari lg...cuti sekolah org nak g umah org kenduri la katakan...
ni gelang mmber atas mmber dr kuantan..dia ada rantai batu hijau tu tp nak jadikan gelang..so haku buat pattern ni....kalo cantik kt mata haku baru semangat nak buat..
kalu ada permintaan kaler yg cacar marba haku pun x dak feel nak buat..nak plak makcik2 pelanggan kakak haku..eeeuuu..warna org tua haku panggil..hahahha(panjang umur ko pun akan tua cikanna oiii)

3 September 2009

Uniknya Kejadian...K U R M A


(diceritakan oleh krew RTM)
Ketahui lah.... Ketibaan bulan Ramadan tidak meriah tanpa dapat menikmati buah tamar
sebagai juadah berbuka puasa. Seperti menjadi satu kewajipan bagi setiap rumah untuk membelinya tidak kira dari jenis, gred yang paling rendah atau yang paling mahal seperti tamar ajwah 'pure' Madinah yang berharga RM120.00 sekilo pada hari biasa manakala pada bulan ramadan harganya menjadi lebih mahal.

Tamar juga menurut kajian sains merupakan buah yang khasiat dan kandungan gulanya cepat meresap ke dalam tubuh. Kita selalu mendengar kisah2 Rasulullah s.a.w. dengan pohon tamar. Nyata pohon tamar punya sejarah yang cukup unik dan masih ramai tidak mengetahuinya.
Cerita istimewa asal-usul kejadian pokok tamar dari Tuan Haji Isa Darus atau Pak Long (Kisah Pak Long Isa pernah tersiar dalam Anis julai lalu).

Menurut cerita Pak Long , asal-usul kejadian pokok tamar adalah dari lebihan tanah yang Allah s.w.t. ciptakan Nabi Adam a.s. Pokok tamar betina tumbuh pada z aman Siti Maryam. Selepas Maryam melahirkan anaknya Nabi Isa a.s., Siti Maryam telah diminta oleh Allah s.w.t untuk menggoncangkan pohon tamar yang terdapat di tempat dia melahirkan anaknya lalu gugurlah buah tamar masak dan di makan oleh Siti Maryam. Itulah sejarah yang pertama tamar menjadi ubat berkhasiat kepada manusia. Siti Maryam dapat mengalas perut untuk mengumpul tenaga selepas selamat bersalin hanya dengan makan tamar, tanpa tumbuhan herba yang lain.
Ditakdirkan Allah s.w.t. dengan kelahiran Nabi Isa a.s. itu juga, Allah s.w.t. telah tumbuhkan pokok tamar jantan di sebelah pokok tamar betina. Dan untuk tujuan mendapat hasil buah tamar yang elok ia juga harus dilakukan menerusi kaedah 'kahwin bunga' (melakukan proses pendebungaan betina dengan debu bunga jantan).

Untuk mengenali perbezaan di antara tamar jantan dengan tamar betina, tamar jantan lebih tinggi pohonnya, berdaun keras menjulang ke langit. Pokok tamar betina rendah sedikit dan daunnya melintuk ke bawah. Pada bulan februari pohon tamar jantan berbunga setahun sekali sama dengan tamar betina .Bezanya bunga jantan ia mengeluarkan debu-debu halus. Pada bulan ini ketika tamar betina mengeluarkan bunga, petugas (terdiri dari mereka yang berbangsa Arab) akan memanjat pokok tamar betina dan dijalankan proses kahwin bunga, ditepuk-tepuk, disapu dua tiga ranting bunga jantan kepada setandan bunga betina yang terkembang dari tandannya. Ternyata untuk menghasilkan buah tamar yang elok berkualiti, ia mesti 'disenyawakan' oleh tangan manusia, tidak boleh melalui binatang atau diterbangkan oleh angin.
Pokok tamar tidak akan berbuah dengan sempurna jika tidak dicantum oleh tangan manusia. Buah tamar tidak akan masak jika suhu kurang dari 55oC. Bulan Julai adalah musim tamar masak ranum manakala bulan ogos adalah musim menuai. Menurut Pak Long Haji Isa, bagi sebuah kebun memadai ada beberapa batang sahaja pokok tamar jantan berbanding dengan ratusan pokok tamar betina, kerana debunga pada satu dahan pohon tamar jantan boleh digunakan untuk proses pendebungaan dengan ratusan tandan pada pokok tamar betina . Debu yang perlu digunakan pada setiap pokok terlalu sedikit. Bunga jantan ini juga boleh disimpan di tempat yang kering untuk kegunaan berulang-ulang kali selagi debunganya masih ada.

"Allah s.w.t. jadikan buah tamar cukup istimewa. Cuba perhatikan sepanjang ia berada di atas pokok tidak ada seekor binatang atau burung yang mematuk atau merosakkannya. Ini kerana buah tidak berbau. Allah s.w.t pelihara dan memuliakannya. Ia mesti disenyawakan oleh tangan manusia. Di Madinah hanya bangsa Arab sahaja yang sanggup panjat dan turun naik ke atas pokok tamar untuk lakukan kerja pencantuman ini. Bangsa lain tak mampu, tenaga tak sekuat bangsa ni." Jelas Pak Long.

Pokok Tamar ayah saudara kita.... Mula-mula kami juga bingung kenapa keunikan ini berlaku pada buah yang istimewa ini, lalu Mak Long Normah Morad, isteri Hj Isa Darus beri kami sentuh debu jantan, "Gosok pada tangan dan cium," katanya. "Masya-Allah bau air mani," kata kami tergamam.
" Ya, memang bau air mani, bau ini bukan semua makhluk suka. Pokok tamar kalau mahukan buahnya elok, ia mesti disenyawakaan oleh tangan manusia, sebab pokok ini Allah s.w.t. jadikan dari lebihan tanah kejadian Nabi Adam a.s. "
"Ringkasnya, dia umpama pak menakan(ayah saudara) kita. Sebab itu kita tak boleh pandang remeh padanya. Rasulullah s.a.w. dan Nabi-Nabi lain sangat sayang padanya. Sebab itu dikatakan sebaik-baik buah yang serasi dengan badan kita adalah buah tamar kerana ia sebahagian dari kita. Jadi setiap kali menjamah tamar ingat-ingatlah asal kejadiannya. Buah ini tidak berbau kerana Allah s.w.t. nak pelihara kesuciannya di samping mudah untuk kita menguruskannya dengan kelebihan cuaca yang panas kering. Penjual tak risau lalat atau semut kerana bumi barakah ini."Ujar Pak Long dengan senyum lebar.

Saya dapat dr email seorg kawan..