31 Disember 2009

2010-Tahun Baru dtg lagi

selamat datang 2010..kejap jer rasa dah setahun masa berlalu..umur pun dah b'ganjak lagi..semoga hari yg mendatang lebih d'berkati...teringat email dr kawan haku;

Daripada Anas bin Malik r.a. berkata: Rasulullah saw. bersabda; “Tidak akan terjadi qiamat sehingga masa menjadi singkat maka setahun dirasakan seperti sebulan dan sebulan dirasakan seperti seminggu dan seminggu dirasakan seperti sehari dan sehari dirasakan seperti satu jam dan satu jam dirasakan seperti satu petikan api”.
H.R.Termizi

Antara tanda-tanda akhir zaman, masa akan berlalu begitu cepat. Belum sempat berbuat sesuatu, tiba-tiba masa sudah terlalu lewat, sehingga banyak perkara yang belum dapat diselesaikan. Kita seakan-akan sibuk, tetapi kita tidak faham apa yang disibukkan. Kita diburu masa dan ia berlalu dengan tiada ada perkara yang dapat kita selesaikan. Inilah yang dimaksudkan dengan singkatnya masa. Bukanlah bermakna masa semakin berkurangan, 24 jam sehari tetap sama.
kepada semua yg mmbaca blog haku...selamat menyambut tahun baru..semoga hari esok anda semua lebih bermakna...biarlah 2009 berlalu bersama kenangan pahit mahupun manis..sbb tanpa melalui 2009 tiada la 2010...

29 Disember 2009

Sulam Menyulam...

tadaaaa...baru kesempatan nak g amik kain yg menang give away aritu...sebenarnyer dah lama sampai tp sampai kat umah mentua....tgh dok pikiaq apa nak buat ngan kain2 ni..tuan yg buat giveaway ni siap pesan kalau dah buat apa2 ngan kain ni dia suh tunjuk..ermmmm..buntu....nak wat hapa..kainyer best giler..mesin jahit lak haku dah hantar kedai..

sementara mesin dah hantar ke kedai...haku terus buat sulam reben ni...ingat nak buat kusyen yg kecik2 ajer...sulam dah siap tp nak jahit mesin lak x do..ermmm buat jer dulu bebanyak. yg kain kaler coklat tu tempahan dr akak haku..kain tu lebihan haku jahit langsir dia...dia kata nak buat kusyen kecik2 nak gantung...haku buat mcm tu jer...harap dia suke..sbb kain dia dah banyak bunga takut sulam x naik lak kang....
ingat nak wat sulam kat kusyen kecik ni...tp dah jadi pin kusyen haku...hehehhe...ini cubaan p'tama....

27 Disember 2009

Jalan-jalan hujung minggu

pagi tadi bgn awal siap2 nak hantar mesin jahit yg merajuk itu ker LSN cheras untuk service...berpandukan alamat yg di beri selamat la hantar c putih kat sana...mula2 masuk kedai LSN tu..best gak..mcm2 mesin hada...geram jer....mmbuatkan haku makin x sabar ngan giliran kutu mesin ngan kak zila tu..hehehhe
haku dapat alamat dr wanita melayu.com...sesiapa yg mesin ada problemm pegi la sana...nak beli tapak ker barng2 jahitan ker mmg best...mesin yg haku nampak jenama singer n brother jer...ada satu mesin sulam abjad hanya rm1450 jer....wala.....

lepas hantar haku n hubby sarapan kat kedai mamak..lepas tu balik dah x buat hapa...baju dah basuh..lantai dah mop....emmmmm....tgk tv jer...
lepas tu haku dah makin boring...ermmm teringat balakang umah dekat ngan taman bukit jalil...so capai cam terus haku n hubby pegi sana..jalan kaki jer...dekat sangat....ramai gak org...org cina yg ramai jongging 1 family....
haku n hubby sibuk bgambo jer..heehehhe..masih sama mcm dulu lagi..haku larat g separuh jalan jer...best g sini sbb ada taman mini negara poland..indonesia...malaysia...jepun...england..peru...thailand dan iran...lepas tu balik..lagipun dah hampir senja...

25 Disember 2009

25 disember'09-ulangtahun ke-5

walawei....dah 5thn berumahtangga...berbagai benda d'lalui bersama
semoga hubungan ni masih mampu bertahan...


kekadang rasa nak naik pelamin lagi...padahal masa majlis sendri m'gigil kepala lutut nak naik pelamin..heheheh

24 Disember 2009

Rombongan Tupperware

semlm haku join rombongan akak haku dr sitiawan ker Tupperware kat ss 13 subang jaya...haku tunggu diorg kat tupperware ler...sajer join x buat hapa kat rumah pun...
mlm sebelom tu pulun buat blouse baru..sbb baru perasan dah lama x beli baju sejak behenti keje dulu...mesin meragam pun pulun jahit...siap tudung skali..hehehhe...dah sengsara mesin tu terus meragam..nasib baik tinggal jahit bawah baju jer..sooo jahit tgn jer...sembat jer...jadi gak ...dapt la pakai...time nak amik pic tu si topeng interprem lak depan kamera hannntoooo tul...
sampai kat depan pagar tupperware tu dlm kul 10.30....sesi suai kenal..sessi poco2 pun hado....sessi melawat bahagian2 dlm tupperware hingga la bahagian display sumer barg2 tupperware..humakaiii..rambang mato....

door gift yg tupperware bg....dlm nyer siap makan tghari hehehhe dapat la sorg satu...
nak harap haku beli sekali sekala jer..tu pun kalau ada lebih budget....hadiah masa kawen dulu pun jarang2 guna...sebelom pegi pun sang suami siap bpesan...x yah la beli lagi..tupperware yg hado pun x guno laie...eleh ayat tu kuar pun sbb haku mintak duit belanja hehehehhe

18 Disember 2009

Giveway Ke-2 - Coretan Anak Seni

mencuba giveway ke-2 dr blog kak zila ...hadiahnyer seperti di atas n akan ada hadiah misteri...

dari blog kak zila ni la minat menjahit haku datang...dia seorang wanita yg gigih berusaha..haku rasa semua org teringin nak jadi seperti dia kan.....

kepada yg menyertai..selamat maju jaya.. :)

17 Disember 2009

selamat tahun baru islam...




ermmm..kejap jer masa berlalukan..dah sampai balik tahun baru...banyak kenangan waktu sekolah dulu kalau tiba tahun baru islam maal hijrah ni...
salah satunyer ni lah..mesti masuk pertandingan nasyid..lagu wajib mestilah 1 muharram...x kira..sekolah kebangsaan haku masuk..sekolah agama rakyat pun haku masuk..silap2 kalau kat masjid buat sambutan dah tentu2 sekolah haku yg d panggil...ermmm sumer ni dah tinggal kenangan..sib baik ada pic tuk kenanga-kenangan...
haku rasa haku yg paling kocik kek sinin...muka masam mencuka ajer haku ni..jarang nak senyum..penah d chop sombong...hehehe..x kenal maka x tahu la...

kau merajuk ker Putih..:(

dua tiga hari lepas semangat rajin datang berganda-ganda...hehehhe..rajin la sgt...sbb bosan tinggal sensorang jer..haku pakat potong kain bebanyak...siap pola bagai...
dah siap potong ...g jahit tepi lak..senang sekali pegi jer kedai auntie tu......lepas tu start jahit...2 hari elok jer lancar...lepas tu mesin buat hal..benang bawah suka berpintal2...baru 2 3 langkah jer dia berpintal...hanginnn jerk..
ada yg kata skocinyer longgar...hadoyaiii...naper putih..ko merajuk erk..sbb haku dah order mesin baru yer...itu pandangan suami haku la...dia kata putih merajuk huhuhu...
nnti ada yg baru haku x buang kau putih...cuma bertukar tuan jer...

14 Disember 2009

Saya adalah Pemenangnyer...hooyeh...

Alhamdulillah...x sangka percubaan pertama mnyertai give away ni berbaloi...ini blog tu...


terima kasih pada yg mnganjurkan give away ni....mungkin panjang umur saya akan mnganjur give away plak...insyallah.. :)

13 Disember 2009

hujung minggu...

hari ni sesi potong memotong rambut...sejak kawen jarang suami pegi potong rambut dia di kedai dah...asyik suh haku jerk..ermmm bukan jarang mmg haku yg potong dr 4 tahun sudah...huiii boleh bukak kedai ni...hari ni lepas gunting rambut dia...dia gunting rambut haku plak..seingt haku baru 2 kali..tu pun haku ajor dia...sbb potong yg senang jer..trim2 dia x mau....
sekadar pic salingan sahaja....pic tgh potong rambut x leh upload..seksi uuuu...


6 Disember 2009

Beriani Udang vs Kek Batik

Haritu jumpa beras Moghul ni dlm pek 1kg...hubby suh cuba masak...dia nak rasa katanyer..selalu jumpa dlm kuantiti 5kg-10kg jer..rasanyer sama jer mcm beras Taj-Mahal.Harga tulis kat pek tu rm9.30..tokey tu bg rm9.00 jer..

lepas tu hubby suh buat beriani...hadoyaiii...sengaja jer..dia tau haku x pandai masak...dia soh google...yg paling haku rasa haku boleh blah buat beriani udang...haku pun belasah jer...bila time nak makan tu hubby tanyer nasi jer lauk/kuah mana...haku buat2 senyum kambing jer...emmbekk2....nasib baik dia kata boleh tahan nasi tu...kalau abah haku dengar ni mesti kene perli...dah 5 thn kawen masak x lulus lulus....haku tgk mak haku masak main campak jer...sedap jer jadik...kalau haku campak alamat makanan tu lompat kat haku balik la...
sesambil google tu jumpa resepi kek batik biskut marie ni...cuba gak buat...sonang yo bahan2 ee...dulu haku selalu marah org jual kek ni kat bazar ramadhan..sepotong tu rm0.60 - rm1.00..bapak mahalnyer...
hasilnyer kek haku x nampak batik sbb haku guna biskut marie perisa coklat...hambik ko...gelap gelita kek batik haku...tp rasa masih sama...cuma rasa pelik ada resepi bubuh telor ada resepi x bubuh telor..ada bubuh gula x bubuh susu...haku belasah jer..hehehhe
haku amik resepi ni dari srsfeqah.fotopages...dia ni mmg terrer masak...bukan terrer masak jer siap boleh olah lagi resepi...muda2 dah terrer masak untong wooo...

4 Disember 2009

Jalan2 tempat sendiri..hehhehe

ermmm...masa raya korban haritu..suami dapat cuti lama..seminggu mcm tu la..so punyer ler haku happy sebab dia sendri ajak haku balik kampung haku...haku bagai org mgantuk disorong bantal...raya korban hari pertama sibuk d dapur bukan hapa..lepas semayang raya diaorg nak semayang jumaat plak..so haku yg kene bakar ikan tuk makan tghari..
hari kedua...ada kenduri d kampung abah haku...so kene balik sana kejap...kejap2 pun sampai ptg jugak la...lepas makan kenduri p kutip buah langsat n manggis...durian ada la tuk rasa jer..
seterusnyer..jalan d lumut...wah dah banyak berubah...haku yg kg bedekatan pun jarang nak sampai lumut..cadang nak tido d pulau pangkor...cancell sbb hujan jer...

skrg marina pangkor dah siap...dulu balik tgk tgh tambak pasir nak wat pulau...sekali lagi balik dah siap..leh masuk..dah rasmi sumer...kalau nak ke pangkor dr marina ni hanya 5 minit jer perjalanan feri...kalau ikut lumut dlm 1/2 jam macam tu la.

mlm kuar ngan family lak..tgk suasana lumut waktu mlm.menarik jugak ler..zaman haku sekolah dulu lumut ni hanya ada 1 menara jam besar jer sbgai trademark lumut ni..sekarang jeti pun dah upgrade....
syok jalan2 ngan abah haku ni..sumer dia bayar...hehehhehe...tp tu la...sesekali anak dia balik baru dia dpt nak kuar mcm ni...kalau x dia sibuk ajer duk d kedai dia...