22 Oktober 2010

berakhir sebuah penderitaan....

pd 14/10/2010...mak telah d jemput pergi kepada
PENCIPTAnya...jadi berakhirlah sebuah penderitaan

hari ni genap seminggu arwah pergi...
masih terkenang2 wajahnyer...
masih terbau2 air mawar jasadnyer..walaupun haku sendri
sekarang tgh selsema...
masa haku buat n3 ttg safi rania gold tuh...arwah ada kat umah haku..
tertido demam katanyer..baru sampai dr kg dgn adik bongsu...sbb esok ada
app. ngan PPUM utk ct scan...waktu ini arwah hanyer makan sedikit sajer nasi
berkuah sup ikan yg haku buat khas tuk dia...arwah kata sakit peha n pinggang...
haku urutkan jugak...mlm biasanyer haku akan temankan dia tidor tp ntah mngapa
aku tertido d ruang tamu....sehingga subuh
senin pagi aku ,hb , kakak ke-2 yg bawak dia utk ct scan..
tp dlm kereta arwah x spt selalu..arwah asyik pejam mata...berpeluh2
tp dr mlm semlm lg haku dah perasan arwah dah ter'berak2'..

masa ctscan pun arwah x byk ckp....haku ajak dia makan dia x mao...minum pun x mao..
habis ctscan arwah balik umah kakak d bangi...hari selasa kakak call
mak meracau..."ada org ajak mak g jenjalan...tp mak x larat..."
sambil mata pejam...rabu mlm akak sulong sampai dr kg utk temankan arwah
dan jumpa doc utk review ctscan ngan doc
pg khamis dlm masa nak gerak ke sepital kakak sms mak dah x larat bangun..
aku d opis waktu tu...sedikit resah...hati x menentu...
kepala asyik ingt nak goggle mp3 surah yassin..
masuk waktu lunch...kakak dah call bagitau arwah tenat..

sampai sepital arwah tgh d cpr tuk kali ke-2...
waktu ni sedey dah x terbendung lgi...doc pun dah nasihat kata
kesian kpd arwah jikalau terpaksa cpr tuk kali ke-3...

waktu ini arwah koma...tp doc kata arwah still boleh dgr..
nurse2 yg ada dah suruh kami semua bacakan yassin @ ajarkan arwah mngucap
lebih kurang 5 lebih arwah hembus nafas yg terakhir....

allahuakbar.....dulu haku selalu terbayang dan rasa x bersedia mcmana
kalau mak @ abah haku dah x dak..kini baru haku sedar
semua itu kententuan-NYA...tidak lewat seminit mahupun cepat seminit...

aku redha....sbb aku sendri x sanggup tgk dia seksa sewaktu
rawatan chemo..ulang alik jumpa doc...ujian tu..ujian ni oleh doc pelatih...

mlm tu jugak aku,hb dan kakak sulung bersama2 jenazah pulang ke perak
merasa jugk naik van jenazah..selalu asyik tgk dlm tv jek...
al-hamdulillah...mlm tu perjalanan lancar...biasa dr bidor ke sitiawan...mlm adalah
laluan treller...mlm tuh treller semuanyer tersedia behenti bahu jalan...

kuasa-NYA...siapa yg biasa lalu jln tu..tahu la betapa treller berkuasa waktu mlm hari...
lebih kurang hampir 2 pg..kami semua selamat tiba...rumah terang benderang...
x sanggup nak tatap wajah abah...rasanyer baru 3 kali haku tgk abah menangis...

sian abah...kehilangan teman tidurnyer...teman makannyer...
lepas solat jumaat arwah d kebumikan...
kalau d kenang2kan...patot la arwah beria-ia nak langsir putih masa raya..
menagis ketika bersalaman dgn tetamu yg dtg beraya...
dgn haku sendri arwah mintak maaf sbb sangka dia mnyusahkan haku
tidak sekali mak......rupanyer raya terakhir bersama arwah

terima kasih pada yg sedekahkan al-fatihah tuk arwah d FB...
pd teman se-kg yg penah mmbesar bersama arwah....mohon ampun yer dr kami...

2 ulasan:

  1. takziah dan fatihah dari akak,
    sabar la ya,muga roh ibu ditempatkan bersama2 orang beriman,mulia disisi Allah..

    Amin

    BalasPadam
  2. innalillah...takziah kak ana...
    sy taw drpd kak pia haritu... fb kena blok kat opis...
    smoga arwah tenang n gembira d sampingNYA...
    kak ana jaga diri bebaik taw

    BalasPadam