27 Julai 2009

Bunga Daun Getah...anjuran R.I.S.D.A

masa kat kampung,RISDA ada menganjurkan satu kursus..(kira kursus jer la...) gubahan dr daun getah...aku dapat tau pun dr bekas guru sekolah haku...dia jadi pengerusi masa kursus ni...dia ingat kat haku sbb aku penah buat gubahan bunga pahar dr buah pinang tuk majlis anak dia dulu..so dia mahu haku dapt ilmu ni sambil2 dpt jadi sumber pendapatan..mudah-mudahan la...
ni jer gambo yg sempat haku snap..sbb nak tumpu kan pada penerangan..antara peserta..kebanyakkan org dah berumur la..
sepatutnyer ada d tunjukkan demo cara merendam daun ni...tp masa x sempat...so pengajar tu kasi teori sahaja cara2 perendaman daun getah ni.Seeloknyer daun getah yg masih muda jika tidak ianya akan hacur...
rendam sehingga jadi mcm ni...tinggal ira daun jer...ira ker tulang...haku pun lupa...hehehhe...bila dah jadi mcm ni...boleh buat gubahan bunga pahar...penanda buku dan lain2...
masa hari tu ada belajar buat penanda buku dr bunga hidup...caranyer senang sgt...cari bunga kegemaran yg ada d sekeliling umah...lapik dlm surat khabar...lepas tu 'iron' sampai kering...cukup kering
lepas tu gam pada daun getah tadi..kemudian laminate mcm laminate lesen tu...jadi la penanda buku...tp bunga tu mesti kering jika tidak akan jadi x cantik bila laminate
yang ni nak buat bunga tulip...senang jer lipat2 jer..gambo tu gubahan bunga pahar n hiasan dinding haku x semapt nak snap..sori..kalo ada haku upload kemudian...
yang paling best semua peserta dapat elaun..heehhehe

1 ulasan:

  1. BOLEH EMELKAN SAYA SATU KEPING DAUN GETAH YANG DAH DIKERINGKAN (NAMPAK KERANGKA) KE ALAMAT

    riskel@risda.gov.my

    u/p : mohd rizwan zahari

    TERIMA KASIH..

    BalasPadam